SHARE

Ce sunt acizii grasi Omega 3? Cu totii am auzit de Omega 3, mai ales in ultimii ani. Motivul? Cercetarile au aratat ca aceste grasimi sanatoase ajuta la prevenirea unei palete largi de afectiuni medicale, inclusiv boli cardiovasculare, depresie, astm sau artrita reumatoida.

Spre deosebire de grasimile saturate, pe care le gasim in unt sau untura, acizii grasi Omega 3 sunt grasimi nesaturate. La chimie am invatat ca termenii “saturat” si “polinesaturat” se refera la numarul de atomi de hidrogen atasati lantului de carbon al acidului gras.

In bucatarie, polinesaturat inseamna ca sunt lichizi la temperatura camerei si raman in stare lichida si congelati sau refrigerati.

Cei mai importanti acizi grasi Omega 3 din punct de vedere nutritional sunt: acidul alfa-linolenic, acidul eicosapentaenoic (EPA) si acidul docosahexaenoic (DHA). Acestia au fost denumiti acizi grasi esentiali, deoarece organismul este incapabil sa ii produca pe cont propriu si pentru ca ei joaca un rol fundamental in multe functii fiziologice. Ca urmare, trebuie sa ne asiguram sa dieta noastra contine cantitati suficiente din acesti acizi.

Surse alimentare de acid linolenic includ: seminte de in, nuci, seminte de canepa, soia si unele legume cu frunze de culoare verde inchis.

Acidul linoleic se gaseste in concentratii mari in ulei de porumb, ulei de sofran, ulei de floarea soarelui si ulei de canola.

EPA si DHA se gasesc in alimente precum pestele de apa rece, inclusiv somon, ton sau hering. EPA joaca un rol important in prevenirea bolilor cardiovasculare, in timp ce DHA este necesar pentru dezvoltarea creierului si a functiilor acestuia.

Omega 3 joaca un rol important in producerea de substante asemanatoare celor denumite prostaglandine. Acestea ajuta la reglarea multor functii fiziologice importante, inclusiv a tensiunii arteriale, coagularea sangelui, functiile rinichilor si ale tractului gastro-intestinal.

Cele mai importante alimente bogate in acizi Omega 3 de calitate

tabel omega 3 sursa U.S. Food and Drug Administrations Reference Values for Nutrition LabelingSursa: U.S. Food and Drug Administration’s “Reference Values for Nutrition Labeling”

Ce pot face alimentele bogate in Omega 3 pentru tine?

– reduc inflamatiile de la nivelul organismului;

– impiedica formarea cheagurilor de sange;

– reduc cantitatea de lipide care circula in sange (grasimi precum colesterol si trigliceride);

– reduc riscul de a deveni obez;

– imbunatatesc capacitatea organismului de a raspunde la insulina prin stimularea secretiei de leptina, un hormon care ajuta la reglarea aportului alimentar si a greutatii corporale;

– previn aparitia celulelor canceroase;

– reduc producerea de substante chimice, citokine, care sunt implicate in aparitia aterosclerozei.

Ce simtome indica o nevoie de mai multe alimente bogate in Omega 3?

– depresie;

– boli cardiovasculare;

– diabet de tip 2;

– oboseala;

– piele uscata;

– mancarimi;

– par si unghii fragile;

– incapacitate de concentrare;

– dureri.