SHARE
Faina rafinata versus faina integrala

Faina rafinata este faina pe care o gasim in magazine si sub denumirea de Tip 0 sau 00, ea fiind folosita in principal la pregatirea painii, a pastelor sau a dulciurilor. Faina rafinata este saraca in nutrienti, dar bogata in energie/calorii. De aceea, este una dintre cauzele aparitiei asa numitelor ‘boli ale bunastarii’. Prin rafinare, faina isi pierde toate substantele de care organismul are nevoie, pentru a functiona corect, respectiv: aminoacizi, acizi grasi, saruri minerale, vitamine. Ea pastreaza doar carbohidrati, fiind alcatuia preponderent din amidon, greu de digerat de organism.

Faina rafinata creste insulina si riscul de a face diabet sau cancer.

De cealalta parte, faina integrala este mult mai bogata in nutrienti, deoarece macinarea graului si consumul a ceea ce rezulta in urma macinarii asigura o cantitate de carbohidrati complecsi, fibre cu un indice glicemic scazut, care nu intra in sange dintr-o data, ci treptat. Deoarece suntem obisnuiti sa consumam faina rafinata in fiecare zi, unii dintre noi la fiecare masa, vom resimti faina integrala si produsele realizate din aceasta ca fiind fade, cu un gust ‘lemnos’, neplacut. Dar, indata ce incepi sa apreciezi gustul integral, vei observa cu siguranta si beneficiile pentru organism.

Ce trebuie sa retii, este ca fainurile integrale sunt mai supuse pericolului pesticidelor. Graul integral poate avea invelisul supus unor ingrediente chimice, astfel ca este bine sa cunosti provenienta acestuia si sa te orientezi spre grau provenit din agricultura biologica.

Ce alternative ai pentru faina integrala?

Am stabilit deja ca faina rafinata si produsele realizate din aceasta trebuie sa se regaseasca cat mai putin in alimentatia ta. Dac ce alternative ai pentru faina integrala si pentru a te asigura ca incluzi in alimentatia ta doar nutrienti, nu si substante chimice?

Iata raspunsurile noastre:

  • faina din naut – poate fi utilizata in pregatirea pastelor proaspete, dar si pentru biscuiti;
  • faina de ovaz – aceasta are chiar mai putine calorii decat faina integrala din grau si este potrivita pentru pregatirea painii si a pastelor;
  • faina de quinoa – quinoa castiga tot mai multa popularitate in randul romanilor, mai ales a celor care au ales un stil de viata vegetarian. Dar o poti incerca si tu, iar faina de quinoa poate fi un ingredient excelent pentru pregatirea painii, a pastelor, dar si a dulciurilor. Aceasta contine aminoacizi, extrem de benefici pentru organism.
  • faina de secara – poate fi utilizata pentru preparate de brutarie si patiserie, fiind destul de populara in randul romanilor.

Atentie la painea integrala din comert! Aceasta poate fi falsa. Ce inseamna asta? Ei bine, unii producatori de paine dauga o cantitate mica de tarate devitalizate si macinate fin (deseu din procesul de prelucarre) in faina alba rafinata, pentru ai da o textura asemenatoare painii integrale. Aceasta, insa, nu contine nutrientii unei paini integrale adevarate. O poti recunoaste usor, aceasta paine integrala falsa este de culoare albicioasa si prezinta puncte de tarate. Mai mult decat atat, unele produse contin si untura, ceea ce face ca organismul sa digere mai greu. Adevarata paine integrala are o culoare inchisa omogena si un gust foarte placut.