SHARE
hipertensiune arteriala

Milioane de oameni din intreaga lume se lupta cu hipertensiunea arteriala. Tensiunea arteriala reprezinta o combinatie intre presiunea sistolica si presiunea diastolica.

Presiunea sistolica inseamna forta exercitata de sange in timp ce inima bate, iar presiunea diastolica reprezinta tensiunea arteriala atunci cand inima este in repaus. Presiunea sistolica este intotdeauna prima care se citeste. De exemplu, daca avem 140/90, 140 reprezinta presiunea sistolica si 90 reprezinta presiunea diastolica.

Valorile tensiunii arteriale:

  • Hipotensiune: Mai putin de 90 / 60
  • Normala: Mai putin de 120 / 80
  • Prehipertensiune: 120-139 / 80-89
  • Stadiul 1 hipertensiune arteriala: 140-159 / 90-99
  • Stadiul 2 hipertensiune arteriala: 160 si peste / 100 si peste

Persoanele a caror presiune sistolica este mai mare de 180, iar cea diastolica depaseste 110, intra in criza hipertensiva si necesita ajutor urgent din partea doctorilor.

Hipertensiunea arteriala apare atunci cand presiunea asupra arterelor si a vaselor de sange devine prea ridicata, iar peretele arterial devine distorsionat, provocand un stres suplimentar asupra inimii.

Tensiunea arteriala ridicata creste riscul de accident vascular cerebral, atac de cord si diabet. Majoritatea oamenilor nici nu realizeaza ca au hipertensiune arteriala pana cand nu apar problemele serioase.

Rezultatele tensiunii arteriale crescute includ anevrismul, insuficienta cardiaca, reducerea functiei renale, pierderea vederii, pierdea functiei cognitive (concentrare, memorie, abilitatea de invatare), colesterolul ridicat, ateroscleroza.

Semnele de avertizare pentru hipertensiune pot fi durerile in piept, confuzia, durerile de cap, zgomote in ureche, batai neregulate ale inimii, sangerari nazale, oboseala.

Cauzele hipertensiunii arteriale:

  • alimentatie bogata in sare
  • stres emotional
  • alcool
  • cofeina
  • fumat
  • obezitate
  • inactivitate
  • contraceptive

Iata cateva metode naturale de reducere a tensiunii arteriale:

  • Alimentatia sanatoasa. Mananca in stil mediteranean. Datorita alimentelor precum maslinele si semintele de in, dietele mediteranene sunt bogate in fructe, legume, alimente marine si uleiuri omega-3. Continutul scazut de cereale este ideal. Alimentele neprelucrate, bogate in fibre, cum ar fi legumele, fructele si semintele ar trebui sa fie baza oricarei alimentatii sanatoase. Plus cele cu continut scazut de sodiu. Toate acestea contribuie la scaderea tensiunii arteriale in mod natural. Poti manca si ciocolata neagra, si usturoi, ambele eficiente.
  • Suplimentul cu ulei de peste (1000-2000 mg zilnic) este una dintre cele mai bune metode naturale de scadere a tensiunii arteriale.
  • Atentie, unele plante, in special in cantitati mari, pot produce efecte secundare nedorite sau pot interfera cu alte medicamente. Busuiocul, de exemplu, ajuta la scaderea tensiunii arteriale; adauga frunzele proaspete in paste, supe, salate. Sau scortisoara – consumul zilnic de scortisoara poate reduce tensiunea arteriala la persoanele cu diabet zaharat, potrivit unui articol din Journal of Clinical Nutrition. Paducelul a fost folosit in medicina traditionala chineza de mii de ani. Extractele de paducel par sa aiba o serie de beneficii asupra sanatatii cardiovasculare, incluzand reducerea tensiunii arteriale, prevenirea formarii cheagurilor. La fel si ghimbirul, folosit frecvent in Asia sau gheara de pisica, folosita in practica traditionala chineza pentru a trata hipertensiunea si problemele neurologice.
  • Magneziul (500 mg inainte de culcare) relaxeaza vasele de sange.
  • Potasiul. Alimentele bogate in potasiu, cum ar fi avocado si pepenele galben, ajuta la contracararea efectelor sodiului si la prevenirea hipertensiunii. Unele dintre cele mai bune alimente sunt apa din nuca de cocos si bananele. Apa din nuca de cocos este o alegere excelenta daca vrei ceva dulce de baut in timpul zilei. Interesant este faptul ca suplimentele cu potasiu nu sunt la fel de eficiente precum consumul de alimente bogate in potasiu.
  • Un stil de viata sanatos. In primul rand, trebuie sa reduci stresul; gestionarea stresului include tehnici de relaxare cum ar fi respiratia, yoga, scrisul sau terapia artistica. Apoi sa-ti imbunatatesti somnul, sa petreci mai mult timp in aer liber, sa te distrezi cu prietenii. Exercitiul fizic regulat si alimentatia joaca un rol important in dezvoltarea (sau nu) a hipertensiunii.
  • Uleiurile esentiale. Uleiurile esentiale pot reduce tensiunea arteriala prin scaderea stresului emotional, cele mai eficiente fiind levantica, ylang ylang, salvia.
  • Greutatea si tensiunea arteriala merg mana in mana. Potrivit Clinicii Mayo, pierderea a doar 4,5 kilograme poate ajuta la scaderea tensiunii arteriale. La fel si talia. Barbatii n-ar trebui sa depaseasca 102 cm in talie, iar femeile, 89 cm.

 

Surse folosite: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7