SHARE
somn odihnitor

Somnul este un comportament vechi, primitiv, ale carui mecanisme de baza sunt (inca) putin intelese. Cantitatea si calitatea somnului sunt afectate de o varietate de factori, precum influentele culturale, sociale, psihologice, comportamentale, fiziopatologice si de mediu. Acestora li se alatura schimbarile din societatea moderna, in ce priveste programul de lucru, turele de lucru, disponibilitatea.

Importanta somnului

Un somn bun, odihnitor este la fel de important ca si alimentatia sanatoasa. Atat fizic, cat si psihic, lipsa pauzelor de somn are un efect negativ asupra creierului si intregului organism, favorizand dezvoltarea bolilor.

La nivel fizic, lipsa somnului provoaca oboseala, somnolenta, scaderea atentiei si a concentrarii, gandire incetinita, iritabilitate.

La nivel psihologic, lipsa de somn favorizeaza aparitia unor boli, precum depresia si anxietatea.

Cele mai importante sfaturi pentru un somn odihnitor

  • Incearca sa stabilesti un program de somn – mergi la somn la aceeasi ora in fiecare seara si incearca sa te trezesti la aceeasi ora in fiecare dimineata. Un program optim ar fi sa dormi la 22:00 si sa te trezesti la 06:00. Chiar daca pare greu de realizat, crede-ne este atat de bine sa te trezesti dimineata, sa mananci in liniste, fara sa te grabesti, sa-ti bei cafeaua in timp ce privesti o emisiune de calatorii. Revelator!
  • Fa sport, dar nu inainte de ora de somn!- exercitiul fizic este atat de important pentru un stil de viata sanatos. Dar, ca sa te bucuri la maxim de orele tale de somn, incearca sa planifici sedinta de fitness/aerobic cu minim 2-3 ore inainte de a te pune sa dormi.
  • Evita cafeina si nicotina! – cafeaua, cola, ceaiul verde sau negru, ciocolata, tigarile sau alte bauturi stimulente iti pot ‘fura’ somnul, efectul acestora resimtindu-se in organism pana la 8 ore.
  • Evita mesele imbelsugate inaintea orei de culcare! – mesele grele sau insemnate cantitativ au nevoie de mai multe ore pentru a fi digerate, astfel ca acestea pot afecta calitatea somnului tau. Prefera o cina usoara, formata si salate nutritive.

Creaza-ti un mediu potrivit pentru somn! – ne referim aici la indepartarea tuturor electronicelor din camera in care dormi, crearea unui aer respirabil si a unei temperaturi optime. De asemenea, expertii in saltele ai magazinului online Mobshop spun ca este important sa dormi pe o saltea potrivita nevoilor tale. Indiferent ca este o saltea din memory foam sau o saltea din latex ori cu arcuri, aceasta trebuie sa asigure un suport adecvat coloanei vertebrale. Mai multe despre saltele poti citi si pe www.saltele-online.ro!

  • Fa o baie calda inainte de culcare! – aceasta te poate ajuta sa te relaxezi, sa lasi deoparte grijile de peste zi si sa ai un somn mai bun. Tot pentru relaxare poti alege o carte preferata, din care poti citi 15-20 minute inainte de culcare.
  • Incearca sa nu dormi mai mult de 30 de minute in timpul zilei! – daca ai multe ore de somn de recuperat, poti dormi in timpul zilei, dar nu foarte mult, deoarece iti poate afecta somnul de seara.
  • Daca nu reusesti sa-ti organizezi orele de somn si iti este din ce in ce mai greu sa ai un somn odihnitor, ar fi bine sa consulti un medic specialist, pentru un tratament adecvat.

Daca ti-a placut acest articol, ajuta-ne cu un share!