SHARE
Yoga Book Runner

Lexie Williamson este unul dintre cei mai vechi instructori de Yoga din Marea Britanie. Este autoarea a numeroase articole de fitness si a doua carti “Yoga for Runners” si “Yoga for cyclists”. Specializata in aplicarea tehnicilor yoga in atletism, ciclism si triatlon, Lexie organizeaza regulat seminarii si evenimente dedicate acestor grupe de sportivi. Am avut ocazia sa vorbim cu Lexie si iata ca venim cu un material destul de amplu, care speram sa va placa.

Redactor Health&Fitness: Cand ai avut primul contact cu yoga si ce te-a determinat sa te dedici si profesional acestei activitati?

Lexie Williamson: Am inceput să practic yoga acum 15 ani pentru a ma elibera de stresul unui job de birou, ca jurnalist in Londra. Am mers intr-un weekend la un workshop de yoga si m-a convins sa las job-ul de jurnalism si sa devin instructor de yoga. Azi, m-as chinui enorm sa petrec o zi intreaga la birou.

Redactor: Ce satisfactii iti ofera faptul ca esti instructor de yoga?

Lexie W.: Este un sentiment de bucurie pe care il am atunci cand la atletism, de exemplu, participantii finalizeaza un maraton sau o cursa Ironman® fara sa fie accidentati. O accidentare te poate scoate foarte usor din cursa. De asemenea, iubesc sa ii vad pe oamenii care vin de la serviciu obositi si pleaca dupa o clasa de yoga complet relaxati, destresati, mai focusati pe obiectivele lor.

yoga pentru ciclistiRedactor: Stiu ca ai lansat doua carti de yoga pentru alergatori si ciclisti. De ce ar trebui acestia sa faca yoga?

Lexie W.: Ciclistii si alergatorii aleg yoga in primul rand ca disciplina de stretching. Ambele sporturi implica miscari similar repetate pentru o perioada lunga de timp. Acest fapt creeaza o senzatie de constrictie la nivelul soldurilor, dar si la laba piciorului sau glezne. Ciclistii au nevoie de yoga pentru a-si usura spatele dupa orele petrecute in pozitie indoita artificial, care solicita partea inferioara a spatelui, gatul si umerii. Alergatorii pot beneficia, de asemenea, de tehnicile yoga pentru a-si imbunatati postura, pentru a face fata mai bine impactului cu solul si pentru dezvoltarea simtului prioceptiv (constientizarea pozitiei membrelor noastre in spatiu). Alte doua beneficii principale ale practicarii yoga sunt imbunatatirea respiratiei si antrenamentul mental. Atunci cand alergam obisnuim sa respiram folosind partea de sus a muschilor pieptului, fapt care supune organismul la un stres suplimentar.

Prin yoga, sportivii de anduranta folosesc mai mult diafragma si raman relaxati si calmi. In ceea ce priveste antrenamentul mental, tehnicile de yoga sunt menite sa ii mentina pe sportivi cu un tonus pozitiv. Antrenamentul Yoga pentru alergatori si ciclisti trebuie sa fie simplu si functional.

Eu folosesc fandarile usoare pentru a relaxa soldurile, plank-ul pentru a consolida nucleul, pozitiile de balans pentru a lucra picioarele si gleznele, pentru cresterea controlului pro-prioceptiv, intinderile laterale (precum pozitia Triangle) pentru a scoate alergatorii si ciclistii din planul lor obisnuit de miscare. Pentru ciclisti recomand si “backbends” pentru a scoate coloana vertebrala din pozitia de flexie si pentru a deschide partea superioara a pieptului si umerii.

Redactor: Yoga combina cele patru dimensiuni: trup, respiratie, minte si spirit. In cat timp isi poate imbunatati cineva fiecare dintre aceste dimensiuni?

Lexie W.: Este necesar sa dedici timp. Primele semne vor aparea la nivel fizic, iar dupa 3-4 sesiuni se pot observa primele imbunatatiri la nivel postural. In ceea ce priveste respiratia, aceasta necesita mai mult timp, dar primul pas este acela de a o constientiza. De exemplu, putem sa stam intinsi si sa observam fluxul respiratiei noastre. De obicei nu facem acest lucrul, dar pentru sportivii de anduranta acesta este si un mecanism de stimulare sau ceva la care mintea se concentreaza atunci cand apar momentele de plictiseala sau negativism. Asadar, este necesar timp si, in acelasi timp, implicare din partea noastra.

Redactor: Este yoga recomandata pentru toate categoriile de varsta? Care sunt beneficiile fizice si mentale pentru fiecare categorie?

Lexie W.: Da, yoga este potrivita pentru toata lumea, de la copii pana la cei mai varstnici. Copiii si adolescentii nu au un organism pe deplin format, deci acest aspect trebuie luat in considerare. Copiii mici iubesc posturile de animale si ar trebui incurajati sa se joace si sa exploreze aceste pozitii. Adolescentii beneficiaza cel mai mult de reducerea stresului prin yoga, mai ales in perioada examenelor. Yoga este, de asemenea, un antidot la presiunile din social media. Este literalmente o oportunitate de a inchide telefonul. Adultii reduc stresul acumulat la birou si isi recastiga pozitia corpului dupa o zi de stat pe scaun. In ce priveste varstnicii, acestia isi mentin mobilitatea si previn osteoporoza. Pentru aceasta categorie se impun miscari simple. Yoga nu trebuie sa implice pozitii complicate sau rutine obositoare.

Redactor: Ce calitati ar trebui sa cautam la un instructor de yoga sau la un studio?

Lexie W.:  In primul rand, recomand sa va alegeti tipul de yoga pe care doriti sa-l practicati. Exista atat de multe tipuri de yoga, pe cat sunt de multe si artele martiale. De la “Hatha” sau yoga Nidra, pana la Ashtanga si Hot Yoga, practicata la 35 de grade. Dupa ce ati stabilit tipul de yoga, alegeti cateva clase pentru a gasi profesorul potrivit. Alegerea acestuia este un proces individual. Oamenii se pot simti, pur si simplu, pe aceeasi lungime de unda cu un profesor sau nu. Studioul trebuie sa fie curat si functional, primitor, dar sa ofere si scheme de recompensare pentru practicantii fideli.

Redactor: Cum se integreaza dieta si stilul de viata in practica yoga?

Lexie W.: Dieta yoghina este foarte similara ideilor moderne de a “manca sanatos si curat”, recomandate in prezent de dieteticieni si antrenori personali. Acest lucru inseamna, in esenta, sa consumam o multime de legume si fructe proaspete, pe cat posibil ecologice, cultivate local, si sa evitam alimentele grase sau semi-preparate. Alimentele trebuie sa fie pure, pentru a ajuta yoghinul in calatoria sa spre bunastarea fizica si psihica. Pentru atleti, aceste alimente, impreuna cu proteinele si carbohidratii de calitate, sunt combustibili si recuperatori fizici. Din ce in ce mai multi atleti aleg sa devina vegani, iar unul dintre cei mai renumiti este  Scott Jurek, ultramaratonist american.

Redactor: Care este motto-ul tau preferat si de ce?

Lexie W.: “Gandeste pozitiv”, pentru ca o minte negativa te va impiedica sa incerci lucruri noi si sa-ti atingi obiectivele. Pozitivitatea se aplica in orice domeniu, fie el yoga, sport sau in viata in general.

Ii multumesc mult mult mult lui Lexie pentru timpul pe care mi l-a acordat si sper sa va fie de folos informatiile pe care ni le-a oferit.